|
|
Nowoczesne metody pozyskiwania klientów przez restauracje
Na rozwiniętym rynku o sukcesie decyduje znalezienie przewagi konkurencyjnej w postaci odpowiednio skonstruowanej oferty i dostarczenie o niej wiedzy poprzez odpowiednie działania marketingowe. W przypadku restauracji to odpowiednia kuchnia, atmosfera, lokalizacja.
Przewagę konkurencyjną możemy też uzyskać dzięki określonej, precyzyjnej komunikacji z klientem.
Poniżej wskazujemy rozwiązania jak komunikować się z dobrze zarabiającymi klientami – klientami biznesowymi i zamożnymi klientami indywidualnymi.
Strona www
Dobrze skonstruowana strona internetowa jest jednym z ważniejszych elementów komunikacji.
Powinna ona spełnić kilka funkcji:
- pojawić się na pierwszej odsłonie google.pl, gdy ktoś szuka na podstawie lokalizacji oraz określonej kuchni, cateringu, możliwości zorganizowania komunii, wesela, imprezy firmowej czy innych słów, które opisują działalność restauracji
- pokazać na mapie jak do nas dotrzeć oraz jak dokonać rezerwacji
- pokazać kuchnię – menu oraz dobrze wykonane zdjęcia potraw (być może tylko najciekawszych), mogę spełnić ten cel
- oddać atmosferę restauracji – jeżeli strona ma odpowiednią kolorystykę, a na stronie znajdują się zdjęcia, materiał filmowy, tekst napisany językiem obietnic oraz w tle strony brzmi muzyka to ten cel zrealizujemy.
- pozyskiwać kontakty od klientów i odwiedzających stronę – wyposażenie strony w newsletter zapewni nam realizację tego celu pod warunkiem iż obiecamy w nim atrakcyjne treści np. co miesiąc przepis naszego kucharza na jakieś danie lub deser, informację o imprezach w naszej restauracji oraz rozrywce w naszym mieście. (Treść newslettera w całości możemy zamówić u zewnętrznego dostawcy)
Mając już dobrze wykonaną stronę powinniśmy podjąć działania związane z aktywną komunikacją z klientami.
W tym zakresie mamy do wyboru kilka strategii oraz narzędzi.
E-mail marketing
Jednym ze sposobów komunikacji jest email marketing. Jest to łatwy do zastosowania i tani sposób, choć nie możemy się po nim spodziewać dużych rezultatów.
Do tego sposobu komunikacji będzie nam potrzebna baza e-mailowa (zobacz jednego z dostawców: baza danych firm) w oparciu, o którą zrealizujemy wysyłkę e-maili.
Wysyłając e-maile możemy skorzystać z naszego zwykłego programu pocztowego lub jednego z darmowych programów do wysyłki e-mailowej zobacz np. anomail.pl .
Jeżeli e-maile wysyłamy do osób, które nas nie znają to powinniśmy pamiętać o kilku zasadach:
- wysyłając hurtowo e-maile o tej samej treści wysyłajmy maksymalnie 200 na raz inaczej serwery pocztowe (które analizują liczbę maili o tej samej treści wysłanych na raz) potraktują nas jak spam a nasza korespondencja nie dotrze do adresata
- w treści e-maila koniecznie wprowadźmy nasz fizyczny adres (ulica, kod pocztowy), aby oprogramowanie antyspamowe potraktowało naszą korespondencję jako normalną, a nie marketingową
- unikajmy wypunktowań oraz słów typu zniżka, bonus, 10%, 20%, na które to słowa wrażliwe jest oprogramowanie antyspamowe
- napiszmy czym się zajmujemy (językiem obietnic), dlaczego się komunikujemy, a na końcu e-maila zapytajmy o wyrażenie zgody na przesłanie oferty drogą elektroniczną zgodnie z ustawą,
- stwórzmy temat maila na tyle atrakcyjny, aby odbiorcy, którzy nas nie znają chcieli go przeczytać.
Identyfikacja odwiedzających klientów oraz marketing poleceń
Jeżeli naszą stronę internetową lub samą restaurację odwiedzają klienci powinniśmy starać się ich zidentyfikować do dalszych kontaktów.
W przypadku strony internetowej taką identyfikację umożliwiają nam dwa elementy:
- newsletter
- darmowy poradnik do pobrania ze strony - atrakcje turystyczne w naszej okolicy, przepis na ........
Aby otrzymywać newsletter musimy się do niego zapisać. W przypadku poradnika jest on darmowy, ale aby go otrzymać musimy podać adres email i jeszcze jakąś informację (istotną dla naszej restauracji)
W przypadku odwiedzających restaurację klientów powinniśmy w widocznym miejscu umieścić tacę lub misę z wizytówkami - będzie to sygnał dla klientów, aby zostawić swoją wizytówkę.
Innym sposobem jest drobny prezent po skończonym posiłku w zamian za adres e-mail.
Takim prezentem może być np. płyta dvd z materiałem filmowym pokazującym przepis na kilka potraw.
Jeżeli nasz klient nawet nie gotuje to możemy poprosić aby przekazał żonie lub znajomemu mówiąc, że to małe wyzwanie, które stawia nasz kucharz. Kucharz prosi o przygotowanie samemu potrawy według pokazanego przepisu, a następnie spróbowanie u nas czy tak samo wyszło.
W rezulatcie osiągamy marketing poleceń.
Płytę dvd możemy stworzyć z materiałów, które przygotowaliśmy budując stronę www. Na płycie oprócz przepisu na konkretną potrawę możemy pokazać potencjał całej naszej restauracji.
Jak komunikować się, aby pozyskiwać klientów na catering lub imprezy?
Do tego celu potrzebne nam będą za to informacje o zdarzeniach dotyczących klientów typu urodziny prezesa, imieniny w przypadku kobiety będącej członkiem zarządu, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, Rada Nadzorcza, liczba pracowników firmy.
Posiadając informacje o imieninach członka zarządu spółki (osoba o wysokich dochodach) możemy np. miesiąc przed tą datą zwrócić się z propozycją zorganizowania imprezy dla przyjaciół lub partnerów biznesowych, dostarczenia cateringu.
Jeżeli nasza obsługa komunikuje się w określonych językach możemy wysłać informacje do menedżerów obcokrajowców pracujących w Warszawie.
W przypadku Walnych Zgromadzeń Akcjonariuszy warto skontaktować się z biurem zarządu, aby zaproponować obsługę gastronomiczną tak dużej imprezy. Podobnie w przypadku spotkań niektórych Rad Nadzorczych.
Korzystając z precyzyjnych baz danych klientów biznesowych lub indywidualnych możemy wybrać grupę odbiorców, którą ze względu na swój potencjał ekonomiczny oraz położenie może stać się naszymi klientami.
Do tego celu możemy wykorzystać tradycyjną pocztę (wysyłki pocztowe) wysyłając imienne zaproszenie z gotową ofertą lub przeprowadzić odpowiednie rozmowy telefoniczne (telemarketing). Kluczowym elementem sukcesu tej strategii jest komunikacja z osobami, dla których nasza usługa ma sens, np. z rodzicami 8-latka, który za moment będzie miał komunię. Takich precyzyjnych informacji dostarczy nam dostawca baz danych np. www.coig.com.pl
Geomarketing
Geomarketing jest narzędziem, które umożliwia nam komunikację z tymi, którzy znajdują się w atrakcyjnej od nas odległości.Geomarketing dostarczy nam wiedzy, kto znajduje się w atrakcyjnej odległości od restauracji 500m, 2 km czy 5 km.
Geomarketing jest w stanie skutecznie i precyzyjnie zbadać otoczenie dowolnego miejsca (obecna restauracja, planowana restauracja) oraz dostarczyć kontaktów do bezpośrednich działań marketingowych. Co jest istotne każde działania można precyzyjnie mierzyć pod kątem skuteczności (różne treści przekazu marketingowego, a reakcja zwrotna). Możemy więc testować go do pozyskiwania klientów na lunch, kolacje biznesowe, imprezy czy dla celów cateringu.
Centrum Warszawy – otoczenie Pałacu Kultury i Nauki
Jak zastosować geomarketing?
Wykorzystanie odpowiedniego oprogramowania mapowego oraz baz danych na temat przedsiębiorców umożliwia dla każdego punktu indywidualnie wskazanie otoczenia biznesowego.
Analiza otoczenia konkretnej restauracji
W zależności od populacji i konkurencji dla restauracji, dla której analizowane jest otoczenie może być to promień 500 m, 1 km. Istotnym elementem jest to, aby parametr odległości wpływał pozytywnie na decyzje podejmowane przez klientów.
Dla wyznaczonych w ten sposób obszarów uzyskujemy precyzyjną bazę podmiotów, do której kierujemy działania marketingowe. Jacy to mają być przedsiębiorcy – wielkość, profil działalności itp. zależy od nas samych.
Baza wynikowa jest indywidualnie przygotowana dla każdej restauracji
Elementem, który możemy wykorzystać do zaproszenia korzystania z naszej restauracji jest właśnie fakt sąsiedztwa „Jako Państwa sąsiad pragniemy zaprosić........”
Jeżeli potrzebujesz w swojej działalności więcej informacji na temat właściwej strategii, np. potrzebujesz, aby Twoja strona znalazła się na pierwszej odsłonie w google.pl lub chcesz wdrożyć jeden z opisanych sposobów komunikacji i potrzebujesz więcej wiedzy - skontaktuj się z nami: tel: 22 648 80 44 lub e-mail: biuro@digitalart.pl
|